IS THEE ECHT ZO GEZOND?!

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Thee. ’s Ochtends, ’s middags, ’s avonds of ’s nachts – je kan mij altijd een kopje thee voorschotelen. Van groene thee tot een vruchtenthee, ook daarin kan je met mij alle kanten op, ik drink het allemaal. Vandaag dus een ode aan dit warme goedje. Is het echt zo gezond als gezegd wordt? Of allemaal een fabeltje?!

unnamedbron

Als echte theeleut ben ik het compleet eens met bovenstaand plaatje – thee zorgt er bij mij voor dat ik warm wordt en even een momentje voor mijzelf pak. Ook een soort van happiness, zeg maar. Daarbij hoor en lees je tegenwoordig overal dat thee gezond is en het goed voor je hart en geheugen zou zijn. Dit klinkt een beetje te goed om waar te zijn, en dat is het (helaas!) ook. Gelukkig zijn er ook onderzoeken geweest die laten zien dat thee de kans op hart- en vaatzieken verlaagt. Wie meerdere koppen zwarte thee per dag drinkt, heeft ongeveer 30 procent minder kant op verkalking van de slagaders, zo concludeerden onderzoekers van de Universiteit Utrecht. Een echte verklaring hiervoor is er nog niet, al wordt er gedacht aan de cafeïne die erin zit, of de antioxidanten. En dat lijkt me een groot pluspunt om lekker thee te blijven drinken! Het is natuurlijk geen wondergoedje, maar er zijn een aantal soorten thee die kunnen bijdragen aan het verminderen van kwaaltjes:

Groene thee

Groene thee heeft als werking dat de stoffen ervoor zorgen dat het dichtslippen van de bloedvaten wordt tegengegaan. Het helpt dus indirect mee aan het tegengaan van hart- en vaatziekten. Deze thee staat bekent om haar vele antioxidanten. Om de groene thee nog meer kracht bij te zetten, wordt er gezegd dat kankercellen niet verder kunnen groeien of dat het zelfs kankercellen zou kunnen vernietigen. Dit lijkt mij wel erg ‘too good to be true’, maar concluderend kan gezegd worden dat groene thee gewoon erg gezond is!

Brandnetel thee

Brandnetelthee heeft als werking dat het zuiverend is. Jaren geleden had ik last van acne, en door het drinken van brandnetelthee hielp ik mijn huid zuiveren. Dit zorgde ervoor dat de acne minder werd, al kan dit natuurlijk ook een placebo effect zijn geweest ;-). (op een gegeven moment probeer je gewoon alles, haha). Omdat de brandnetel thee zuiverend is, zorgt het ook voor een betere spijsvertering.

Venkel thee

De venkelthee heeft een verzachtende werking door de kruiden die erin zitten, waardoor het vaak wordt gebruikt bij baby’s. Ze zouden er rustiger van worden en het zou darmkrampjes verminderen. Niet alleen baby’s hebben hier baat bij, ook volwassenen zouden bij dit goedje minder klachten kunnen hebben van de darmen. Sidenote: niet teveel van drinken, dat werkt dan weer laxerend!

Rozenbottel thee

De rozenbottel thee is een thee die ik nu voornamelijk drink. Het zorgt namelijk voor extra weerstand, door de vitamine C die erin zit. Dus in deze tijd van het jaar, waar zo ongeveer de helft van Nederland aan het snotteren is, lekker veel rozenbottel thee drinken!

X- Desiree

Geef een reactie

